• TALENT SHOW

          • Z okazji Dnia Dziecka odbył się dziś w naszej Szkole pokaz talentów. Na trzeciej i czwartej lekcji zebraliśmy się w sali gimnastycznej, gdzie przywitała nas Pani Dyrektor Eleonora Kaczorowska i wszystkim dzieciom złożyła życzenia z okazji święta. Program artystyczny prowadzili Kinga i Kuba z klasy 7a, którzy świetnie odnaleźli się w roli konferansjerów. Mieliśmy szansę obejrzeć wspaniałe występy taneczne, akrobatyczne, usłyszeć znane i modne piosenki, wiersze w gwarze śląskiej. Był nawet pokaz baniek mydlanych i uczestnik naśladujący głos kaczora Donalda! Jury, jak powiedziała Pani Dyrektor Jamróz, miało twardy orzech do zgryzienia. Pokazy i występy były na wysokim poziomie. Warto nadmienić, że w skład komisji weszli przedstawiciele każdej klasy oraz Panie: Karolina Czarnota i  Aniela Jaworowska. Przewodniczącą jury była Pani Aleksandra Ogurek. 

            Komisja przyznała następujące miejsca: 

            GRAND PRIX - Jacek Krzywicki, klasa 8a (gra na pianinie)

            I miejsce - Zuzanna Urban, klasa 8a (taniec)

            II miejsce - Maria Kudla (śpiew)

            III miejsce - Julia Bazylczuk, Maja Bazylczuk (taniec)

            III miejsce - Weronika Hajok, Maria Kudla, Emilia Orzechowska (gimnastyka akrobatyczna)

            Już dziś wszyscy uczestnicy otrzymali dyplomy za udział i czekoladki. Wkrótce laureaci otrzymają nagrody i dyplomy. 

            Nasz pokaz talentów został zorganizowany jako element kampanii Zachowaj Trzeźwy Umysł - Nie Czas na Nudę! Nikt z pewnością się dziś nie nudził! Zdjęcia z pokazu już  w zakładce Fotoalbum.

            https://sp26zabrze.edupage.org/photos/?eqa=Y21kPUdhbGxlcnlFZGl0b3ImZGlyaWQ9NTE5JmFsYnVtaWQ9YWxidW0%3D

          • Sonata Jacka

          • Uczeń klasy 8a, Jacek Krzywicki, skomponował i zagrał własną sonatę! Brawo! 

            Poniżej prezentujemy dzieło w wykonaniu autora oraz jego komentarz do utworu: 

            Sonata_op._1_a-moll.pdf

            Sonata_op.1_a-moll.mp3​​​​​​​

            "Utwór zaczyna się głośnym wstępem. Jednakże należy grać go jak jakąś fantazję, marzenie (alla fantasia). To marzenie jest częścią prawdy, ale o tym zaraz. Po wstępie i wyciszeniu rozpoczyna się główny temat. Jest on powtarzany wielokrotnie, jak byłby to jakiś fakt. Pierwszemu tematowi towarzyszą głośne uderzenia oktaw basu.Podkreślają one znaczenie tego faktu. Następnie zaczyna się drugi temat pierwszej grupy. Są to tremola dzwoniaste (oktawy na zewnątrz, a inne interwały jak tercje w środku). Pierwsza grupa tematowa jest symbolem bolesnej prawdy (czym charakteryzuje się nastrój grupy tematowej, którą napisałem w oryginalnej tonacji utworu, czyli a-moll). Podczas tej części utworu tematy muszą być grane wyraziście, z nastrojem (espressivo). Grupa tematu pierwszego końćzy się przejściem do tonacji siostrzanej (C dur). Druga grupa tematowa zaczyna się słowami miło z fałszywością (gracioso con falsità).Grupa ta symbolizuje kłamstwo, odsuwa prawdę od istnienia udawaną radością i spokojem. Ekspozycja kończy się przypomnieniem wstępu utworu, lecz w wersji radosnej. Spokój nie jest zachowany długo. Lewa ręka zaczyna grać motyw prawdy, a prawa kłamstwa. Rozwinięcie charakteryzuje się rozwojem tematów, motywów. Pojawiają się dysonanse i zastosowania skali diatonicznej, głośne przerywania, chaotyczność, nieprzewidywalność. W tej części radosne kłamstwo i liryczna prawda walczą o wyższość. Raz wygrywa prawda, co można zauważyć głośnymi akordami zagłuszające kłamstwo w pierwszejczęści rozwinięcia. Na krótki moment pojawia się oznaczenie przyspieszenia (stretto), które jest triumfem prawdy, ale nie na długo. Kłamstwo zaczyna uspokajać atmosferę, co można zauważyć poprzez oznaczenie powrotu do oryginalnego tempa (a tempo). Motyw kłamstwa zaczyna znowu walczyć z motywem prawdy (Molto agitato).Jednakże prawda zaczyna przewyższać powoli kłamstwo, przez co rozwinięcie się ciągnie, a dysonanse nie są niczym dziwnym. Na końcu prawda przezwycięża kłamstwo (poco a poco appassionato) i rozpoczyna się rekapitulacja/repryza (accelerando ed moltoappassionato). Prawda głośno i donośnie wybrzmiewa i rozpoczyna prawdziwy dramat. Po chwili powrotu głównego tematu dochodzi do punktu kulminacyjnego, w którym głośno wybrzmiewa motyw pasji i lamentu (apassionato, lacrimoso). Ten wprowadza słuchacza do ostatniej części utworu, czyli finału (Coda. Sempre molto agitato ed piú apassionatoassai.) W nim dochodzi do ostatniego punktu kulminacyjnego zakończony motywem kłamstwa, lecz tym razem kłamstwa obnażonego (przez co nie jest już wesoły). Utwór kończy się ostatnim powtórzeniem tematu i czteroma akordami, z czego dwa są zagrane bardzo głośno, gwałtownie i z zaskoczenia. Nazwałem tę sonatę "Sonata Elegia", gdyż znajduje się w nim smutne przemyślenie na temat prawdy i kłamstw, na temat własnych uczuć. Nie zawsze się nimi dzielę (nawet gdy jest źle), więc przelałem wszystko w ten utwór, co mi pomogło. Prawdopodobnie będę pisał następne sonaty. Cieszę się również, że udało mi się ten utwór napisać. Próbowałem od roku napisać jakiś utwór i cierpliwość nareszcie się opłaciła. Mam nadzieję, że ten utwór Wam się spodobał. Jacek Krzywicki"

          • Uczniowie SP 26 znów na podium!

          • 31 maja nasi uczniowie :Aleksander Skrzyszewski i Stanisław Witkowski-Zabawa wzięli udział w V edycji świetlicowego  konkursu "Piosenka Moich Marzeń". Zaprezentowali piosenki pt. "Mały człowiek" oraz "Rozmowa z psem" Staś otrzymał wyróżnienie II stopnia. Gratulacje!!